Toelichting definitief ontwerp Noordwest

Op 16 juli stelde het college het definitieve ontwerp herinrichting Noordwest fase 2 vast.

Het definitieve ontwerp (pdf, 2 MB) is, op een paar kleine wijzigingen na, gelijk aan het concept definitief ontwerp gebleven. De wijzigingen omvatten: het verplaatsen van een aantal inritten en het verschuiven van de opstelplaats van rolcontainers.  

Voldoen aan verkeersbeleid

De nieuwe inrichting voldoet aan het verkeersbeleid. Een doel van dit beleid is om het autoverkeer evenwichtiger te spreiden over de wegen van Heiloo. 

Het doorgaand verkeer rijdt daarbij zoveel mogelijk op de 50 km-wegen in Heiloo, de gebiedsontsluitingswegen. Dit zijn onder andere: Het Malevoort, De Omloop, Belieslaan, Ringweg, De Dors, Ewisweg en een deel van Het Zevenhuizen. De inrichting van deze wegen maakt dat het verkeer er vlot en veilig door kan rijden. 

De woonstraten moeten zoveel mogelijk ontlast worden. Deze wegen krijgen een inrichting die daarbij hoort en snelheid van autoverkeer afremt.

Toelichting definitief ontwerp Noordwest Fase 2

De Baafjeslaan, Van Merlenlaan, Wentholtlaan en De Wildtlaan zijn volgens het verkeersbeleid woonstraten. Hier geldt 30 km/u en er rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer (wegen voor erftoegang, categorie B). 

Met het nieuwe ontwerp willen wij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de straten verder verbeteren. Ook is het ontwerp klimaatbestendig. Dit betekent dat wij rekening houden met een veranderend klimaat.

Per onderwerp leest u hoe de nieuwe inrichting eruit komt te zien.

Verkeersveiligheid

  • We leggen verhoogde verkeersplateaus aan op: kruising Arklaan - Van Merlenlaan en de kruising Baafjeslaan - Bayershoffweg. De 2 verkeersplateaus blijven nodig om snelheid te remmen en om de kruisingen veiliger te maken. 
  • De overige kruisingen en de 2 fietsdoorsteken tussen De Wildtlaan en Westerweg krijgen attentievlakken van gele klinkers. De gele klinkers verhogen de aandacht bij het naderen van een kruising. Voor alle kruisingen geldt dat het verkeer van rechts voorrang heeft.

Parkeren

  • Veel bewoners gaven aan dat ze parkeren op eigen terrein. Hierdoor zijn veel extra parkeerplaatsen niet nodig in de openbare ruimte. Er komen 2 parkeerplaatsen tegenover Baafjeslaan 16 (waar nu de huidige opstelplaats voor rolcontainers is).

Klimaatbestendige maatregelen: wateroverlast

  • Er komt een extra rioolbuis om het regenwater gescheiden af te voeren. In natte periodes stroomt het grond- en regenwater weg. In droge periodes stroomt water juist in omgekeerde richting uit de vijver om het grondwater aan te vullen. Dit is steeds meer nodig door de klimaatverandering.
  • We willen de aansluitingen voor regenwater (regenpijpen) op particulier terrein zoveel mogelijk losmaken van het gemengd rioolstelsel. Wij sluiten de regenpijp vervolgens aan op het nieuwe riool voor regenwater. Dit om het schone dakwater apart af te voeren. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de bewoners. De aanleg voor de nieuwe huisaansluiting is op kosten van de gemeente.

Groen

  • Bestaande bomen kunnen tijdens en na de herinrichting blijven staan. 
  • Het bestaande karakter blijft behouden. De grasbermen houden we zoveel mogelijk in stand.

Verlichting

  • De bestaande verlichting in de wijk is grotendeels LED-verlichting. De armaturen zonder ledverlichting verwisselen we als vervanging nodig is.

Afvalinzameling

  • Langs de Baafjeslaan, van Merlenlaan, De Wildtlaan en de Wentholtlaan komen nieuwe opstelplaatsen voor de rolcontainers. Deze worden smaller en langer in de lengterichting waardoor de afvalcontainers zij-aan-zij langs de weg kunnen staan. De nieuwe vuilniswagen met zijlader kan de containers dan makkelijker en sneller legen.

Verduurzaming

  • De bestaande klinkers hergebruiken we.
  • Het gemengde riool vervangen wij door een gescheiden rioolsysteem. Hierbij is 1 rioolbuis bestemd voor vuilwater (wc, douche, wasmachine, etc) en 1 rioolbuis voor het regenwater. De rioolbuis voor het regenwater heeft gaatjes, waardoor het water direct in de grond zakt. Ook is het regenwaterriool aangesloten op de vijver. Zo belandt het overtollige regenwater bij hevige buien in de vijver. 
  • Bij elke woning bieden wij een hemel(regen)wateraansluiting aan. Het gaat dan om de regenpijp in de voortuin die wij aansluiten op het nieuwe regenwaterriool (afkoppelen). Het schone dakwater stroomt gelijk via het nieuwe regenwaterriool de grond in of gaat naar de vijver. Zo gaat er minder water naar de waterzuivering. Dit scheelt energie bij de zuivering. 
  • We verlagen de bermen langs de kant van de weg. Hierdoor zakt het overtollige regenwater via een natuurlijke weg in de grond en blijft het niet op de weg staan.

Gebruik materialen

  • De rijweg bestraten we met de bestaande klinkers. Op meerdere plekken zijn klinkers gebroken. Deze kunnen wij niet hergebruiken. 
  • De 2 parkeerplaatsen in de Baafjeslaan bestraten we in donkerbruine gebakken stenen.
  • De verkeersplateaus en attentievlakken krijgen gele klinkers.